اواپراتورهای تبرید و تهویه مطبوع

اواپراتورهای تبرید و تهویه مطبوع

اواپراتورهای تبرید و تهویه مطبوع

در اواپراتورها است که اثر خنک کننده واقعی در سیستم های تبرید و تهویه مطبوع رخ می دهد. برای بسیاری از افراد اواپراتور قسمت اصلی سیستم تبرید است و سایر قسمت ها را کم کاربرد می دانند. اواپراتورها سطوح مبدل حرارتی هستند که گرما را از ماده ای که قرار است خنک شود به مبرد منتقل می کنند و در نتیجه گرما را از ماده خارج می کنند. اواپراتورها برای طیف گسترده ای از کاربردهای متنوع در فرآیندهای تبرید تهویه مطبوع و یخچال فریزرها استفاده می شوند و از این رو آنها در اشکال، اندازه ها و طرح های بسیار متنوعی در دسترس هستند. همچنین بسته به روش تغذیه مبرد، ساخت اواپراتور، جهت گردش هوا در اطراف اواپراتور، کاربرد و همچنین کنترل مبرد به روش های مختلفی طبقه بندی می شوند.

در یخچال های خانگی، اواپراتورها معمولاً به عنوان فریزر شناخته می شوند زیرا یخ در این محفظه ها ساخته می شود. در مورد کولرهای گازی، اسپلیت ایران رادیاتور اصفهان ، رادیاتور پنلی اصفهان و سایر سیستم های تهویه مطبوع که از اواپراتور مستقیماً برای خنک کردن هوای اتاق استفاده می شود، به آن کویل خنک کننده می گویند. در مورد تاسیسات تبرید بزرگ و تاسیسات تهویه مطبوع مرکزی، اواپراتور به عنوان چیلر نیز شناخته می شود زیرا این سیستم ها ابتدا برای خنک کردن آب استفاده می شوند که سپس اثر خنک کننده ایجاد می کند.

کندانسور، کمپرسور یا اواپراتور کاربرد هر کدام چیست ؟

کندانسورها، کمپرسورها و اواپراتورها همگی نقش مهمی در نحوه عملکرد سیستم های تبرید دارند. از تهویه مطبوع گرفته تا اتاق های خنک تجاری مانند سردخانه های بزرگ و کوچک.

سیستم های تبرید در واقع با خنک کردن هوای داخل یخچال یا فریزر کار نمی کنند. بلکه از مبرد برای جذب گرما از داخل سیستم و رهاسازی آن در خارج از آن در فرآیندی به نام سیکل تبرید استفاده می کنند. مبرد از طریق کندانسور، کمپرسور و اواپراتور به گردش در می‌آید تا به طور مداوم گرمای بیشتری را از فضای خنک‌شده خارج کند تا زمانی که به دمای مطلوب برسد. هر یک از این سه جزء جنبه متفاوتی از چرخه تبرید را کنترل می کند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کندانسور، کمپرسور یا اواپراتور

اصول چرخه تبرید

مایعات وقتی از مایع به گاز تبدیل می شوند گرما را جذب می کنند و گازها هنگامی که از گاز به مایع تبدیل می شوند، گرما می دهند. مقدار کمی از مبرد دائماً از طریق یک چرخه فشرده سازی، تراکم، انبساط و تبخیر در یک مدار بسته حرکت می کند تا گرما را از یک منطقه به ناحیه دیگر منتقل کند. این چرخه پیوسته امکان پذیر است زیرا مبرد نقطه جوش بسیار پایینی دارد (بین 4 تا 10 درجه سانتیگراد) که به آن اجازه می دهد به راحتی از مایع به گاز و دوباره برگردد.

اگر تا به حال پشت یخچال یا کولر گازی را نگاه کرده باشید، متوجه شده اید که علاوه بر هوای سرد، گرما نیز تولید می کند. این سمت کندانسور سیستم است که گرما در آن خارج می شود. سمت اواپراتور جایی است که هوا در آن خنک می شود زیرا در اینجا گرما از هوا به مبرد منتقل می شود.

اصول چرخه تبرید

اواپراتور چگونه کار می کند

کویل اواپراتور بخشی از سیستم است که مبرد گرما را جذب می کند. اینجاست که هوای سرد از آنجا می آید. کویل اواپراتور در داخل یا نزدیک به هواگیر که در آن فن قرار دارد تعبیه شده است. کویل های اواپراتور از فلزاتی ساخته می شوند که گرما را به راحتی هدایت می کنند، مانند مس، آلومینیوم یا فولاد. مایع فشار بالا از کندانسور از طریق شیر انبساط می آید که فشار روی مبرد را کاهش می دهد و آن را به گاز تبدیل می کند. انتقال حرارت در این کویل ها رخ می دهد و سطحی سرد ایجاد می کند. دمنده هوا را در سراسر سطح سرد حرکت می دهد و هوای خنک ایجاد می کند. همچنین اواپراتور‌های یخچال نقشی حیاتی در نحوه عملکرد یخچال فریزر دارد. اما می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که نیاز به توجه و راه حل فوری دارند. اگر در نحوه عملکرد اواپراتور یخچال خود مشکلی مشاهده کردید، می توانید با کارشناسان مجرب و آموزش دیده مجموعه تعمیر یخچال اهواز تماس بگیرید. تعمیرکار یخچال در اهواز ، تعمیرات سریع هر نوع یخچال و فریزر را با قیمتی مناسب ارائه می دهد.

کندانسور چگونه کار می کند؟

کندانسور یک واحد با اجزای متعدد از جمله لوله ها و پره های کندانسور، یک فن، کمپرسور و لوله های مسی و همچنین کلیدها و شیرها است و به بیرون از طریق یک لوله مسی به واحد کندانسور حرکت می کند. در اینجا گاز مبرد کم فشار و گرم وارد کمپرسور می شود. کمپرسور مبرد را تحت فشار قرار می دهد و آن را به گاز داغ و پرفشار تبدیل می کند.

این گاز از کمپرسور خارج شده و به کویل های کندانسور می ریزد. این جایی است که مبرد بیشتر گرمای جذب شده در اواپراتور را آزاد می کند. فن هوا را روی کویل های کندانسور می دمد بنابراین مبرد داخل گرما را از دست می دهد. کویل های کندانسور زیادی وجود دارد، بنابراین فرصت های زیادی برای آزادسازی گرمای حمل شده توسط مبرد وجود دارد، در حالی که از حالت گاز به مایع تبدیل می شود. از آنجا، از طریق یک لوله مسی دوباره به شیر انبساط جریان می یابد تا گرمای بیشتری را در اواپراتور جذب کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *